30 Haziran 2016 Perşembe

NÖRO PAZARLAMAYA DAİR

                    NÖRO PAZARLAMAYA DAİR BİLGİLER

nöro

       Dünyada 12-13 yıldır konuşulmaya başlanan nöro pazarlama, çoğu şeyde olduğu gibi Türkiye’de yeni yeni konuşulmaya başlandı. Henüz çoğu insanımız, nöro pazarlamanın neyin nesi olduğunu, nereden çıktığını bilmemektedir. Ancak üniversite öğrencileri yaklaşık 5-6 senedir bu konu hakkında ders almaktadır.
İnsanlara “Nöro pazarlama nedir?” diye sorulduğunda genel olarak beyinle ilgili cevaplar alınıyor. Çoğu insan ise beyni yıkadıklarını falan sanıyorlar ve buna dair ilginç tepkiler veriyorlar. Bu konuya açıklık getirmek gerekirse nöro pazarlama bir beyin yıkama operasyonu değildir. Peki nedir bu Nöro Pazarlama?
İlk başta bu kelime biraz bilim adamlarının araştırıp çıkarmış olduğu ilginç kelimelerden gelebilir. Fakat gerçek bir kelimedir. Nöro Pazarlama, tüketicinin satın alma davranışını düşünmesi ve gerçekleştirmesidir. Pazarlama dünyası bu stratejiye koşturarak dört elle sarılıyor. Çünkü; nöro pazarlama müşteri kesiminin beynini okuyarak neye göre hangi markayı tercih ettiklerini ortaya çıkarıyor. Yani kısaca şöyle de tanımlayabiliriz: Neden Pınar değil de Sütaş’I tercih ettiğinizi ya da aynı fiyattaki iki üründen neden üzerinde indirimli yazanı tercih ettiğinizi açıklayan yöntemdir. Tabi bu yöntem öyle ölçmeden biçmeden kanılara varılacak bir şey değildir. Nöro pazarlama araştırmalarında fMRI, PET, EEG gibi birtakım cihazlardan yardım alınır. Fakat birçok insan cihazlardan çekindiği için ölçüm yapılmakta zorlanılmaktadır.
coco cola

       İşte Nöro Pazarlamayı Ortaya Çıkaran Deney: “Amerikalı Nörolog Read Montague bundan beş yıl önce, Amerika'da Coca Cola'nın neden Pepsi koladan daha fazla tercih edildiğini araştıran bir deney yaptı. Bernd Weber, bu deney sırasında gözleri bağlanan deneklerin her iki kolayı da tattığını, Pepsi'nin tadını daha çok beğendiğini söylüyor.

Weber, "Birinin Pepsi, diğerinin Coca Cola olduğunu anladıklarında ise birdenbire Coca Cola'nın tadını daha çok sevdiler" sözleriyle, bir marka ile duygusal bağ kurarak olumlu duygular geliştiren tüketicilerin beyinlerinde kimi bölümlerin harekete geçtiğini gözlemlediklerini söylüyor.”
Biraz da dünyada ve ülkemizde nöro pazarlamayı hangi firmalar kullanmış ona bakalım.
İlk öce ülkemizi inceleyecek olursak Pınar Labne bu örneklerden bir tanesidir. Fiat'ın reklamlarında da bu yöntem kullanılmıştır. Ayrıca Turkcell'in "Hayat Paylaştıkça Güzel" reklamının kısa versiyonu bu yöntemle hazırlanmıştır.
Dünya çapında baktığımızda ise Frito-Lay, patates resimleri ile birlikte kullanılan mat çantaların olumsuz yanıtlar vermediğini tespit ederken, patates resimleri ile birlikte kullanılan parlak çantaların olumsuz yanıtlar verdiğini tespit etmiştir. Bir süre sonra yeni çantalar tasarlanarak parlak çantalar kaldırılmıştır. Hyundai nöro pazarlamayı otuz deneğin elektroensefalografi başlıkları taktıkları yöntem ile kullanmıştır ve deneklerden bir saatliğine bir araba prototipini incelemelerini istemiştir. Elektrotlar tarafından sunulan bilgiler sabit disklere kaydedilmiştir ve uzmanlar tarafından analiz edilmiştir. Son örnek olarak PayPal, hıza odaklanan reklamlardan, güvenli reklamlara göre daha fazla cevap alındığını tespit ederek elde ettiği sonuçlara göre yeni reklam kampanyası sunmuştur.

4 yorum:

  1. Adamla işi biliyor demekki. Sırf marka diye alıyorlar. Halbuki diğer markanın ondan daha iyi olmasına rağmen. Çok açıklayıcı bir yazı olmuş teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beynimize işliyorlar resmen kalitenin bir anlamı yok gibi reklamcılık falan daha ön planda oluyor artık :)

      Sil
  2. Daha önce duymustum ama zaten bu tür marka ürün takintim yok ev alisverisinde de markadan çok dogalliga önem veriyorum. Ancak reklamcilar bu tür yöntemleri kullaniyor tabii özellikle çocuklar ve gençler çok etkileniyor bu tür seylerden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Derya abla arada bizim de hoşumuza giden şeyler oluyor ki :) Yorumun için teşekkür ederim :)

      Sil